17. desember 2008

Juletreet er på plass

Ettersom Caroline skal feire jul i Bergen, og jeg skal være hos mamma og pappa på lille julaften, julaften og 1. Juledag, ville det være begrenset med tid vi fikk sammen med juletreet vårt dersom vi skulle følge tradisjonen og pynte det lille julaften. Derfor valgte vi å pynte det i går (16. desember).

Juletreet er hentet på bestilling fra skogene i Hedmark, og måtte kappes 90cm (!) i bunnen for at det i det hele tatt skulle være mulig å få plass til det under taket. Med nyinnkjøpte juletrelys og juletrepynt, tok vi fatt på arbeidet med å pynte vårt første juletre. Ettersom lysene var av en annen type enn de jeg har vært vant til å bruke i over 20 år hos mamma og pappa, tok det litt tid å finne ut at med denne typen lys må man begynne med den midterste lampen. Dette resulterte i at Caroline ble utålmodig og kalte meg en juletre-nazi, noe jeg på det sterkeste vil presisere at jeg ikke er.

Men det er ikke den ting som ikke går i orden av litt gløgg og pepperkaker, så vi klarte å få på plass alle lysene og den pynten vi hadde (som viste seg å ikke dekke hele treet). Stjernen manglet vi, så den kjøpte jeg på Glasmagasinet i dag, og som bildet viser er det minimal klaring fra stjernen opp til taket - med andre ord akkurat som det skal være!

Siden treet viste seg å bli noe glissent med den juletrepynten vi hadde tilgjengelig, skal jeg ta en tur opp til mamma og pappa og hente noe av "min" juletrepynt derfra. Julestemningen er uansett mye bedre i huset i år enn i fjor, da vi var midt i oppussing. Nå er det bare å håpe at snøen kommer og at vi har vært snille nok til at nissen husker på oss i år også.
Posted by Picasa