19. november 2008

Oppgradert PC med gratis tilgjengelig programvare

Etter at min gamle PC hadde holdt ut siden høsten 2002, fant jeg ut at det var på tide med en oppgradering. Jeg ville ha en billigst mulig løsning, så jeg valgte å beholde kabinett, strømforsyning og DVD-brenner, mens jeg gikk til innkjøp av nytt hovedkort, CPU, harddisk og RAM. Harddisk kunne jeg beholde fra den gamle maskinen, men ønsket om ekstra lagringsplass gjorde at jeg valgte å kjøpe en til. 

Jeg kjøpte:
  • Intel Pentium Dual Core E5200 CPU
  • MSI P6N P6NGM-FIH, nForce-630i / 7150 Hovedkort
  • 2x 1GB OCZ Platinum RAM (skal kun kjøre win xp på denne maskinen inntil videre)
Dette installerte jeg uten videre problemer i det gamle kabinettet, og jeg la inn en ny installasjon av Windows XP. 

Nå kommer det store spørsmålet. Hvilke programmer skal jeg installere? Jeg ønsker en pc bestående av gratis programvare som dekker alle behov uten at det skal koste.  Jeg tok en google-basert rundttur innom diverse nettsteder og forum, og kom frem til følgende liste over programmer som jeg vil anbefale:
Med denne pakken installert vil du være godt på vei beredt til å gjøre enhver oppgave du har behov for på en pc.